وجود گسل‌های  زاگرس عامل افزایش خطر زلزله در خوزستان

استاندار خوزستان وجود گسل‌های زاگرس را عامل افزایش خطر زلزله در استان برشمرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت: در خوزستان خطر لرزه خیزی از خطر کم در مناطق جنوبی تا خطر زیاد در مناطق شمالی در تغییر است ولی وجود گسل هایی در زاگرس این لرزه خیزی را افزایش می دهد.

وی افزود: زلزله، زمین لغزش، سیل و طوفان بخشی از فرایندهای طبیعی زمین است ولی وقتی سرمایه های انسانی و اقتصادی ما در معرض آن قرار بگیرد به عنوان مخاطره محسوب می شود.

شریعتی اشاره به شهرهای در معرض زلزله بیان کرد: شهرهای بسیاری از خوزستان از جمله اهواز، امیدیه، بهبهان، ایذه، باغملک، اندیکا، لالی، شوشتر، گتوند، سردشت و مسجدسلیمان در معرض این گسل ها و خطر بالای زلزله قرار دارند.

وی عنوان کرد: زلزله بر خلاف برخی مخاطرات مثل سیل و طوفان قابل پیش بینی نیست که این مسئله ضرورت اقدامات پیشگیرانه را افزایش می دهد؛ با مقاوم سازی سازه ها می توان این هدف را محقق کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به نقش حیاتی زمان در زلزله گفت: بحث آموزش و فرهنگ سازی نیز نقش مهم و اساسی دارد و باید به آموزش همگانی و فرهنگ سازی در این زمینه تأکید داشته باشیم؛ آماده بودن و همچنین ارائه آموزش به نحوه برخورد با زلزله باید جزو برنامه های ما باشد.

وی بر لزوم تهیه و تدوین نقشه های مناطق پرخطر از سوی دستگاه های ذیربط   تاکید داشت و افزود: در زمینه مقاوم سازی باید به احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی توجه ویژه ای داشته باشیم که از ابتدای کار دولت اقدامات بسیار مؤثر و پایداری در این زمینه برنامه ریزی شده و جلسات مکرری را طی چند ماه اخیر برگزار و شخص رئیس جمهور نظارت مستقیم بر آن ها دارد.

شریعتی با اشاره به اینکه مقاوم سازی سازه ها و احیای بافت فرسوده علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع انسانی و اقتصادی در ایجاد اشتغال نیز نقش مؤثری را ایفا می کند، گفت: تأکید شده تا در استان شهرهای معین انتخاب، آمادگی لازم به وجود بیاید و در نهایت پس از اعلام زلزله یا بحران دیگر این ظرفیت و شرایط باشد تا با حداقل زمان اقدامات امدادی را انجام بدهیم.

انتهای پیام/م

گسل های زاگرس باعث افزایش زلزله های خوزستان است

برچسب ها: زلزله ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار